Maria Gustin Bergströms tredje skiva dansar på lätta fötter in i vårens och förundrans tid.
Sången "Man kan inte sova i maj" skrevs faktiskt i trädgården en vårkväll när Maria stod med arbetshandskarna på och klippte häcken. Trasten sjöng, vårens dofter och alla nyanser av grönt uppfyllde henne där i den lätta skymningen.
Ä Du vet, den där känslan av att man nästan håller på att explodera. Och jag bara insåg att man kan inte sova i maj!
Musikskapandet är ett ständigt flöde. Maria fångar och samlar idéer när de kommer Ä och hittar ofta stillheten att arbeta vidare med dem när hon är ute och reser i jobbet och tillfälligt får en liten paus från det intensiva småbarnslivet hemma.
Marias senaste skiva "Förundran" är en hyllning till naturen och skapelsen, fylld av förundran över allt det vackra i livet, där närvaron av en älskande Gud löper som en röd tråd. Det doftar folkmusik, livsglädje och vispop i Helen Sjöholms anda. Låtarna är också en spegling av vardagen som inte alltid har guldkant, men där Gud ändå alltid finns nära som hjälpare, vägvisare och källa till den djupaste glädjen.
Musiken är välarrangerad, innovativ och detaljrik av Maria själv. Bakom produktionen står ljudvirtuosen Lars Nilsson, Nilento Studios, som gjort sig känd för sitt arbete med svensk jazzelit, symfoniorkestrar och internationella artister. Musiker är Mikael Bergström, klaviatur; Tobias Hedlund, slagverk; Johan Sundström; kontra-/elbas; Viktor Olofsson, gitarr; Joel Hagen, blåsinstrument; Mirjam Simonsson, fiol samt Anders Bergsten, nyckelharpa. Dessutom medverkar stråkkvartett och kör.
Större delen av inspelningen är gjord live i studion.
- Jag har en väldigt tydlig bild av vad jag vill säga med varje låt. Det ska vara känslosamt och svenskt, berörande och bitterljuvt. Att vi spelar in live tror jag ger den där extra nerven i samspelet. Det blir väldigt levande, säger Maria.
"Förundran" är en hyllning till det akustiska uttrycket och jag är övertygad om att många kommer att tycka om den här skivan. Fina körarrangemang, sköna stråkmattor av Tobias Hedlund, virtuosa solon och allt som allt välpaketerat och välproducerat av den genialiske Lars Nilsson."
Orden är hämtade ur recension i Tidningen Dagen av Peter Stolpestad, läs hela här: RECENSION FÖRUNDRAN